onsdag 5 januari 2011

Pärlor



Jag har alltid varit fascinerad av pärlor, att få kombinera färger och former känns spännande
Jag har hållit på med pärlor ända sedan jag var liten och man la nabbipärlplattor på dagis, men nu de senaste åren har jag utvecklat mitt pärlande enormt.
Fast sedan har det ju blivit lättare och lättare att få tag i roliga pärlor, utbudet växer ju något enormt.

Och alla tekniker som dyker upp?
Jag brukar säga att jag gärna provar nya tekniker, även om det är lite krångligt i början och jag känner att ”Nej, det blir nog bara ett alster i denna teknik”, så när jag lärt mig tekniken, som ”vanlig virkning” med pärlor, så kommer jag på en massa färg kombinationer och mönster som måste testas.

När jag sedan kan kombinera olika tekniker, som här,  soutache och vanlig virkning, ja då får jag garanterat ett unikt smycke.

Sedan finns det ju program för datorn där man kan rita egna mönster och skriva ut, sedan är det bara att pärla på.

Här är ett för virkningsmönster: http://www.brunoldsoftware.ch/dbb.html

Och ett för pärlvävar: http://www.brunoldsoftware.ch/dbw.html Fast när det gäller pärlväv är jag väl lite lat och syr hellre i fyrkantsstygn, för att slippa alla varptrådarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar